Case
Case
Case
Några exempel på hur vi löst krux
Några exempel på hur vi löst krux
Några exempel på hur vi löst krux
Vi har tidigare arbetat med kunder som:
AddSecure, Arlo, Bosch, Dun & Bradstreet, HPE, HCLTech, IG Markets, LG, Lime Technologies, LTTS, NordVPN, Mastercard, Markets, NOWO, MSAB, SAVR, Uber, VISMA Spcs, Xiaomi och 21 Shares.
Vi har tidigare arbetat med kunder som:
AddSecure, Arlo, Bosch, Dun & Bradstreet, HPE, HCLTech, IG Markets, LG, Lime Technologies, LTTS, NordVPN, Mastercard, Markets, NOWO, MSAB, SAVR, Uber, VISMA Spcs, Xiaomi och 21 Shares.



Framtidsprognoser som PR-strategi – från nystart till branschledande för ledande Data- & RegTech-bolag
Framtidsprognoser som PR-strategi – från nystart till branschledande för ledande Data- & RegTech-bolag
Utgångspunkt:
Uppdragsgivaren, en av världens största leverantörer av affärsdata, hade förvärvat ett ledande nordiskt varumärke inom sektorn. Nu behövde det nya varumärket snabbt etablera sig och öka sin kännedom genom förtjänad media för att öka synergierna av förvärvet.
Kruxet:
Konkurrensen om mediautrymme var stenhård. Många dataleverantörer använde redan sin affärsdata och statistik för att få genomslag i medierna. Det nya varumärket saknade därmed en unik fördel och behövde hitta en vinkel som skilde ut det från mängden.
Angreppssätt:
Strategin blev att flytta fokus från historiska insikter till framtida trender. Med hjälp av sin egen affärsdata och en kunnig talesperson kunde varumärket erbjuda medier prognoser och analyser om vad som väntade runt hörnet. Resultatet: snabbt genomslag i relevanta medier. På kort tid blev varumärket det näst mest synliga i sin kategori och dess talesperson en återkommande expertkälla i branschpress.
Utgångspunkt:
Uppdragsgivaren, en av världens största leverantörer av affärsdata, hade förvärvat ett ledande nordiskt varumärke inom sektorn. Nu behövde det nya varumärket snabbt etablera sig och öka sin kännedom genom förtjänad media för att öka synergierna av förvärvet.
Kruxet:
Konkurrensen om mediautrymme var stenhård. Många dataleverantörer använde redan sin affärsdata och statistik för att få genomslag i medierna. Det nya varumärket saknade därmed en unik fördel och behövde hitta en vinkel som skilde ut det från mängden.
Angreppssätt:
Strategin blev att flytta fokus från historiska insikter till framtida trender. Med hjälp av sin egen affärsdata och en kunnig talesperson kunde varumärket erbjuda medier prognoser och analyser om vad som väntade runt hörnet. Resultatet: snabbt genomslag i relevanta medier. På kort tid blev varumärket det näst mest synliga i sin kategori och dess talesperson en återkommande expertkälla i branschpress.



Från produktfokus till samhällsfråga:
En PR-strategi som sticker ut för globalt ToolTech-bolag
Från produktfokus till samhällsfråga:
En PR-strategi som sticker ut för globalt ToolTech-bolag
Utgångspunkt:
Ett ledande varumärke för professionella verktyg ville stärka sin position hos sin viktigaste målgrupp: hantverkare. Varumärket var välkänt men hade svårt att särskilja sig från konkurrenterna och skapa unika argument som motiverade det högre priset.
Kruxet:
Marknaden för professionella verktyg domineras av starka varumärken med likvärdig kvalitet. Att enbart lyfta fram funktioner och prestanda räckte inte – det behövdes en vinkel som engagerade målgruppen på ett djupare plan.
Angreppssätt:
Istället för att konkurrera på produktnivå valde vi att sätta ljus på en viktig branschfråga: hantverkares arbetsmiljö. Genom att ta fram ett årligt index om arbetsmiljön skapades en plattform för långsiktig PR. Branschpressen nappade direkt, och indexet gav varumärket en naturlig anledning att kommunicera året runt – i media, på mässor och i kundutskick. Dessutom blev kopplingen till verktygens ergonomiska funktioner självklar, vilket stärkte varumärket ytterligare.
Utgångspunkt:
Ett ledande varumärke för professionella verktyg ville stärka sin position hos sin viktigaste målgrupp: hantverkare. Varumärket var välkänt men hade svårt att särskilja sig från konkurrenterna och skapa unika argument som motiverade det högre priset.
Kruxet:
Marknaden för professionella verktyg domineras av starka varumärken med likvärdig kvalitet. Att enbart lyfta fram funktioner och prestanda räckte inte – det behövdes en vinkel som engagerade målgruppen på ett djupare plan.
Angreppssätt:
Istället för att konkurrera på produktnivå valde vi att sätta ljus på en viktig branschfråga: hantverkares arbetsmiljö. Genom att ta fram ett årligt index om arbetsmiljön skapades en plattform för långsiktig PR. Branschpressen nappade direkt, och indexet gav varumärket en naturlig anledning att kommunicera året runt – i media, på mässor och i kundutskick. Dessutom blev kopplingen till verktygens ergonomiska funktioner självklar, vilket stärkte varumärket ytterligare.



Från spretigt till fokuserat:
Löpande varumärkesförflyttning för samhällskritiskt IoT-bolag
Från spretigt till fokuserat:
Löpande varumärkesförflyttning för samhällskritiskt IoT-bolag
Utgångspunkt:
Ett bolag inom säker kritisk kommunikation hade nyligen bildats efter en sammanslagning. Nu befann sig bolaget i en expansionsfas och växte snabbt med hjälp av nya förvärv inom samhällskritisk IoT.
Kruxet:
På grund av sin snabba tillväxt och många förvärv så saknades en tydlig riktning för kommunikationen. Bolaget var dessutom helt nystartat efter sammanslagningen, så det fanns många interna viljor och uppfattningar om vad bolaget var och skulle bli.
Angreppssätt:
Vi löste kruxet genom ett gediget arbete med varumärkes- och kommunikationsstrategi som fångade upp och ringade in vad bolagets gemensamma vision var - ett säkrare samhälle. Med en tydlig riktning kunde varumärkets uttryck och kommunikation renodlas och över tid skapade detta såväl intern stolthet och gemenskap, som extern uppmärksamhet i ledande branschpress och affärsmedia.
Utgångspunkt:
Ett bolag inom säker kritisk kommunikation hade nyligen bildats efter en sammanslagning. Nu befann sig bolaget i en expansionsfas och växte snabbt med hjälp av nya förvärv inom samhällskritisk IoT.
Kruxet:
På grund av sin snabba tillväxt och många förvärv så saknades en tydlig riktning för kommunikationen. Bolaget var dessutom helt nystartat efter sammanslagningen, så det fanns många interna viljor och uppfattningar om vad bolaget var och skulle bli.
Angreppssätt:
Vi löste kruxet genom ett gediget arbete med varumärkes- och kommunikationsstrategi som fångade upp och ringade in vad bolagets gemensamma vision var - ett säkrare samhälle. Med en tydlig riktning kunde varumärkets uttryck och kommunikation renodlas och över tid skapade detta såväl intern stolthet och gemenskap, som extern uppmärksamhet i ledande branschpress och affärsmedia.



Från avfärdad till uppmärksammad:
Upprepad relevans löste kruxet för cybersäkerhetsbolag
Från avfärdad till uppmärksammad:
Upprepad relevans löste kruxet för cybersäkerhetsbolag
Utgångspunkt:
Ett välkänt bolag inom cybersäkerhet tog sig an Sverige som ny marknad men hade problem med att få positiv uppmärksamhet i svensk media på sina olika nyheter och mediautspel.
Kruxet:
Vi inledde med en analys av tidigare kommunikationsinsatser och med att titta på hur diskussionerna kring varumärket gick i relevanta sociala medier och bland svenska stakeholders inom cybersäkerhet. Analysen visade att varumärkets låga trovärdighet bland svenska stakeholders hade en stark påverkan på journalisternas intresse.
Angreppssätt:
Vi tog oss an kruxet genom att sätta en strategi för hur all extern kommunikation i Sverige skulle se ut, och vara mycket noggranna med att allt var både faktagranskat och hade trovärdiga externa källor. Genom en löpande dialog med externa stakeholders kunde vi successivt bygga upp förtroendet för varumärket genom att både vara snabba på att kommentera olika cybersäkerhetshändelser i världen samtidigt som vi hela tiden säkerställde äktheten i uttalandena. Detta ledde till sist till att företaget nu konsekvent omskrivs och får möjlighet att kommentera i svensk media.
Utgångspunkt:
Ett välkänt bolag inom cybersäkerhet tog sig an Sverige som ny marknad men hade problem med att få positiv uppmärksamhet i svensk media på sina olika nyheter och mediautspel.
Kruxet:
Vi inledde med en analys av tidigare kommunikationsinsatser och med att titta på hur diskussionerna kring varumärket gick i relevanta sociala medier och bland svenska stakeholders inom cybersäkerhet. Analysen visade att varumärkets låga trovärdighet bland svenska stakeholders hade en stark påverkan på journalisternas intresse.
Angreppssätt:
Vi tog oss an kruxet genom att sätta en strategi för hur all extern kommunikation i Sverige skulle se ut, och vara mycket noggranna med att allt var både faktagranskat och hade trovärdiga externa källor. Genom en löpande dialog med externa stakeholders kunde vi successivt bygga upp förtroendet för varumärket genom att både vara snabba på att kommentera olika cybersäkerhetshändelser i världen samtidigt som vi hela tiden säkerställde äktheten i uttalandena. Detta ledde till sist till att företaget nu konsekvent omskrivs och får möjlighet att kommentera i svensk media.



Från stormens öga till lugn och ro: Analys fick styra mediabilden för MobilityTech-bolag
Från stormens öga till lugn och ro: Analys fick styra mediabilden för MobilityTech-bolag
Utgångspunkt:
En internationell plattform för mobilitet hamnade mitt i mediastormens öga då en aktör inom branschen började bedriva en aktiv kampanj mot varumärket. Kampanjen fick snabbt fotfäste och det gällde att snabbt kunna förstå hur plattformen skulle agera.
Kruxet:
Den centrala frågan - som i många kriser - var om man skulle agera på påståendena och i sådana fall hur. Det gällde att snabbt få en överblick i hur mediabilden utvecklades och baserat på detta, agera på bästa sätt för varumärket.
Angreppssätt:
Med hjälp av avancerade bevakningsverktyg, kartlade vi frågan i såväl traditionella som sociala media. Vi analyserade inte bara vad som stod utan även hastigheten i utvecklingen och potentialen för spridning. Vi såg då snabbt att mediastormen framförallt utspelade sig på X och att den aldrig riktigt fick fäste i traditionella medier. Dessutom avtog engagemanget snabbt, t ex färre som gillade olika inlägg eller spred det vidare. Rekommendationen blev därför att inte ge sig in i debatten utan att istället låt stormen dö ut av sig själv - något den också gjorde bara dagar efter att den börjat. Genom analysen undvek vi alltså att hälla bensin på brasan med risk för att göra stormen värre än den var.
Utgångspunkt:
En internationell plattform för mobilitet hamnade mitt i mediastormens öga då en aktör inom branschen började bedriva en aktiv kampanj mot varumärket. Kampanjen fick snabbt fotfäste och det gällde att snabbt kunna förstå hur plattformen skulle agera.
Kruxet:
Den centrala frågan - som i många kriser - var om man skulle agera på påståendena och i sådana fall hur. Det gällde att snabbt få en överblick i hur mediabilden utvecklades och baserat på detta, agera på bästa sätt för varumärket.
Angreppssätt:
Med hjälp av avancerade bevakningsverktyg, kartlade vi frågan i såväl traditionella som sociala media. Vi analyserade inte bara vad som stod utan även hastigheten i utvecklingen och potentialen för spridning. Vi såg då snabbt att mediastormen framförallt utspelade sig på X och att den aldrig riktigt fick fäste i traditionella medier. Dessutom avtog engagemanget snabbt, t ex färre som gillade olika inlägg eller spred det vidare. Rekommendationen blev därför att inte ge sig in i debatten utan att istället låt stormen dö ut av sig själv - något den också gjorde bara dagar efter att den börjat. Genom analysen undvek vi alltså att hälla bensin på brasan med risk för att göra stormen värre än den var.
Crux Comms
Crux Comms